Destructive obsession with news control: The case with Anatolian Agency

The problems with Turkey’s already deeply problematic media are multiplying.

The news analysis in Today’s Zaman on May 19 made clear that it was not only freedom and independence, but also diversity in the Turkish media — the third basic criteria which until now seemed somewhat intact — that was now under threat.

The analysis pointed out that restricting access to the media to cover events has shown signs of becoming systematic:

“To the dismay of many, only the state-run Anatolia news agency and Turkish Radio and Television (TRT) were allowed to cover visits by Justice Minister Sadullah Ergin and Health Minister Mehmet Müezzinoğlu to the people in Antakya State Hospital who had been injured by the Reyhanlı car bomb attacks.

“When main opposition Republican People’s Party (CHP) leader Kemal Kılıçdaroğlu visited the victims at the same hospital on Monday, only reporters from TRT and Anatolia were allowed to cover Kılıçdaroğlu’s hospital visit, while reporters from the Cihan news agency, the İhlas news agency and the Doğan news agency were not allowed to do so.

“Apparent discrimination against these media outlets continued later in the week as they, apart from Anatolia — were barred from covering a historic moment in Ankara on Tuesday when the country’s central bank paid Turkey’s final loan installment, around $421 million, to the International Monetary Fund (IMF). Only Anatolia was invited to cover the ceremony, while other private news agencies or reporters from newspapers were not given permission to cover the event. Anatolia reported the news only to its subscribers.”

As if international media observers were not already alarmed by the ill-treatment of the media by political executives and the proprietors themselves, these examples show an arrogant, in-your-face type of escalation.

“It is yet another very worrisome undermining of press freedom. Can’t the government see the problem? This primitive discrimination is very stupid,” said Jacob Möllerup, the ombudsman of Denmark’s public broadcaster, the Danish Broadcasting Corporation (DR).

Ed Wasserman, the dean of the Graduate School of Journalism at University of California, Berkeley, was also outraged at the news. “It’s not unusual for governments,” he told me, “to play favorites among media organizations and to offer prized scoops and insights to media that have proven themselves to be politically sympathetic. But these recent instances in Turkey are outrageous. The government is deliberately using instrumentalities of state power to prevent independent media from covering matters of undeniable public importance. That is an abuse of governmental discretion and a crime against freedom of expression.”

Restriction of access, discrimination and such deliberate favoring of a state-controlled media is reminiscent of a Soviet-style treatment of news control. While many believed that those days were over, it now marches on with the consent of the Justice and Development Party (AKP) cadres and their loyal media managers who shamelessly cooperate with the bureaucracy to filter the news.

As a matter of fact, this aspect of Turkey’s worrisome media was already scrutinized and diagnosed by a study titled “Western Balkans and Turkey Media and Freedom of Expression Fact-finding and Scoping Study” done between September 2012 and April 2013.

With the help of collected data it outlined how unreformed — despite pledges — the TRT and the Anatolia news agency remained, obviously seen as a useful tool to make sure that “sensitive news coverage” would be covered up as much as possible.

“The governing board of the TRT consists of seven members who are nominated by the Radio and Television Supreme Council (RTÜK) and appointed by the government, which also decides the director general,” it said, adding: “In recent years, the government also extended its control over the country’s biggest news supplier, the Anatolian news agency. Officially, it is an independent company with more than 600 staff in offices around the world and news services in English and other languages, including those of the Western Balkans.”

Turkish media’s gangrenous state was identified as being mainly in the domains of freedom and independence, but what is now spreading into the area of free and fair competition means that even pluralism is starting to erode. We in the profession may have entered a path to total defeat — or submission.

Advertisements

About yavuzbaydar

Yavuz Baydar has been an award-winning Turkish journalist, whose professional activity spans nearly four decades. In December 2013, Baydar co-founded the independent media platform, P24, Punto24, to monitor the media sector of Turkey, as well as organizing surveys, and training workshops. Baydar wrote opinion columns, in Turkish, liberal daily Ozgur Dusunce and news site Haberdar, and in English, daily Today's Zaman, on domestic and foreign policy issues related to Turkey, and media matters, until all had to cease publications due to growing political oppression. Currently, he writes regular chronicles for Die Süddeutsche Zeitung, and opinion columns for the Arab Weekly, as well as analysis for Index on Censorship. Baydar blogs with the Huffington Post, sharing his his analysis and views on Turkish politics, the Middle East, Balkans, Europe, U.S-Turkish relations, human rights, free speech, press freedom, history, etc. His opinion articles appeared at the New York Times, the Guardian, El Pais, Svenska Dagbladet, and Al Jazeera English online. Turkey’s first news ombudsman, beginning at Milliyet daily in 1999, Baydar worked in the same role as reader representative until 2014. His work included reader complaints with content, and commentary on media ethics. Working in a tough professional climate had its costs: he was twice forced to leave his job, after his self-critical columns on journalistic flaws and fabricated news stories. Baydar worked as producer and news presenter in Swedish Radio &TV Corp. (SR) Stockholm, Sweden between 1979-1991; as correspondent for Scandinavia and Baltics for Turkish daily Cumhuriyet between 1980-1992, and the BBC World Service, in early 1990's. Returning to Turkey in 1994, he worked as reporter and ediytor for various outlets in print, as well as hosting debate porogrammes in public and private TV channels. Baydar studied informatics, cybernetics and, later, had his journalism ediucatiob in the University of Stockholm. Baydar served as president of the U.S. based International Organizaton of News Ombudsmen (ONO) in 2003. He was a Knight-Wallace Fellow at University of Michigan in 2004. Baydar was given the Special Award of the European Press Prize (EPP), for 'excellence in journalism', along with the Guardian and Der Spiegel in 2014. He won the Umbria Journalism Award in March 2014 and Caravella/Mare Nostrum Prize in 2015; both in Italy. Baydar completed an extensive research on self-censorship, corruption in media, and growing threats over journalism in Turkey as a Shorenstein Fellow at the Kennedy School of Government at Harvard.
This entry was posted in Turkey. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s