Claiming to be victimised and non-apologetic, the editor of Haberturk admits intense government pressure on media

The editor-in-chief of a Turkish daily who has been accused of manipulated the findings of a 2013 election poll after speaking with a pro-government official at the same daily defended himself in a televised interview aired on CNN Türk on Monday and said there is tremendous government pressure on the Turkish media, which he views as a threatening pattern that is firmly taking hold in Turkey at the expense of freedom of the press and democracy.
A conversation between the editor-in-chief and the top manager of Habertürk which was shared on social media has revealed that the daily had manipulated the findings of a 2013 opinion poll.

The leaked conversation was posted on Twitter on Thursday evening by an unidentified user, Haramzadeler. In the conversation, a voice allegedly belonging to Habertürk Editor-in-Chief Fatih Altaylı is heard telling Fatih Saraç, deputy chairman of the Ciner Media Group, which owns Habertürk, that he will manipulate the results of a poll conducted by the Konsensus Research and Consultancy Company in favor of the governing Justice and Development Party (AK Party) and the pro-Kurdish Peace and Democracy Party (BDP). “I will take some points from the Nationalist Movement Party [MHP] and undecided voters. I will manipulate [the poll],” the voice says.

The opinion poll, which made its way to the Turkish media in mid-March of 2013, was conducted with the intention of determining whether peace talks initiated by the government with the terrorist Kurdistan Workers’ Party (PKK) to resolve a longstanding Kurdish problem had made any impact on the popularity of parties in Parliament.

The voice recording sent shockwaves throughout the political landscape and society, triggering debates over the scale and scope of government intrusion in the media. In an attempt to placate critics and defend himself, Altaylı joined a heated debate on CNN Türk along with his fellow journalist Cüneyt Özdemir, saying that the incident is not isolated but rather reflects a wider pattern shaping the nature of the relationship between media outlets and the government.

He said government pressure is nothing new, but that the ruling AK Party’s limitless meddling has taken it to an unprecedented level and on an almost daily basis.

According to the poll that was mentioned in the voice recording, Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan’s AK Party maintained a 36.8 percent approval rating without the splitting of undecided votes. The Republican People’s Party (CHP) received 17.5 percent while the MHP received 11.1 percent and the BDP, 3.6 percent. According to the poll, 12.3 percent of respondents said they were undecided.

Haramzadeler, meaning “sons of thieves” in Turkish, has been uploading voice recordings and documents over the last few weeks, including serious assertions about the alleged involvement of members of the government in embezzlement and corruption.

According to records of another leaked phone conversation, Saraç had called Erdoğan’s son Bilal after his conversation with Altaylı and discussed the findings of the Konsensus poll with him. According to the records, Saraç told Bilal Erdoğan that the approval ratings for the AK Party, the MHP and the BDP in the poll would be manipulated.

The claims over manipulation of the opinion poll follow a heated debate over Prime Minister Erdoğan’s alleged interference in Habertürk TV channel’s reporting by instructing Saraç to immediately remove a news ticker. In a voice recording posted on YouTube earlier last week, Erdoğan gave instructions to Saraç to stop a news ticker in which MHP leader Devlet Bahçeli called on President Abdullah Gül to intervene and reduce the tension during the Gezi Park protests, which rocked the country at the beginning of last summer.

On Friday, Altaylı denied claims of manipulation. He said the findings of the Konsensus survey were published by his daily with no interference or manipulation. In his column, which he titled “Do no pay heed to montage or recordings; the survey was published as it was,” the editor-in-chief said the recording featuring his voice was altered.

“The truth is: I conveyed a concern that a reduction in the number of votes for the BDP as suggested in the opinion poll may sabotage the peace process [between the government and the PKK]. I said I would discuss the issue with the manager of the polling company and ask him to review the findings. I also said it would not be possible for us to manipulate the findings of the poll. I discussed the issue with Konsensus manager Murat Sarı and he said he trusts the findings and we [Habertürk] published the poll as it was,” Altaylı wrote.

Altaylı said during the interview with Özdemir, which was aired live on CNN Türk, that journalism had entered a new period and uncharted territory during the AK Party era. According to him, he is not the only editor-in-chief who has faced direct government instructions that have shaped editorial decisions and the content of news reports.

“Almost every editor-in-chief faces the same situation and difficulty. I’m still trying to fight on behalf of my employees and colleagues to at least defend some sort of freedom in publishing this newspaper,” said Altaylı in response to repeated questions from Özdemir, who asked why Altaylı remains in his position after all these revelations.

“Why are you there? Why don’t you quit?” Altaylı said in response to Özdemir. Özdemir said he is trying to practice journalisM as much as he can under hard conditions.

With the confession, Altaylı confirmed authenticity of the voice recordings. His case is a gripping example of the deteriorating situation in the Turkish media and reveals troublesome relations with the government which cements its control over the mainstraim media outlets through exploitation of patronage links with media bosses who afraid of losing lucrative business deals and try to avoid an outright showdown with the ruling party.

Advertisements

About yavuzbaydar

Yavuz Baydar has been an award-winning Turkish journalist, whose professional activity spans nearly four decades. In December 2013, Baydar co-founded the independent media platform, P24, Punto24, to monitor the media sector of Turkey, as well as organizing surveys, and training workshops. Baydar wrote opinion columns, in Turkish, liberal daily Ozgur Dusunce and news site Haberdar, and in English, daily Today's Zaman, on domestic and foreign policy issues related to Turkey, and media matters, until all had to cease publications due to growing political oppression. Currently, he writes regular chronicles for Die Süddeutsche Zeitung, and opinion columns for the Arab Weekly, as well as analysis for Index on Censorship. Baydar blogs with the Huffington Post, sharing his his analysis and views on Turkish politics, the Middle East, Balkans, Europe, U.S-Turkish relations, human rights, free speech, press freedom, history, etc. His opinion articles appeared at the New York Times, the Guardian, El Pais, Svenska Dagbladet, and Al Jazeera English online. Turkey’s first news ombudsman, beginning at Milliyet daily in 1999, Baydar worked in the same role as reader representative until 2014. His work included reader complaints with content, and commentary on media ethics. Working in a tough professional climate had its costs: he was twice forced to leave his job, after his self-critical columns on journalistic flaws and fabricated news stories. Baydar worked as producer and news presenter in Swedish Radio &TV Corp. (SR) Stockholm, Sweden between 1979-1991; as correspondent for Scandinavia and Baltics for Turkish daily Cumhuriyet between 1980-1992, and the BBC World Service, in early 1990's. Returning to Turkey in 1994, he worked as reporter and ediytor for various outlets in print, as well as hosting debate porogrammes in public and private TV channels. Baydar studied informatics, cybernetics and, later, had his journalism ediucatiob in the University of Stockholm. Baydar served as president of the U.S. based International Organizaton of News Ombudsmen (ONO) in 2003. He was a Knight-Wallace Fellow at University of Michigan in 2004. Baydar was given the Special Award of the European Press Prize (EPP), for 'excellence in journalism', along with the Guardian and Der Spiegel in 2014. He won the Umbria Journalism Award in March 2014 and Caravella/Mare Nostrum Prize in 2015; both in Italy. Baydar completed an extensive research on self-censorship, corruption in media, and growing threats over journalism in Turkey as a Shorenstein Fellow at the Kennedy School of Government at Harvard.
This entry was posted in Turkey and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s